Kun sinä ja ystäväsi istutte yhdessä pelipöytään, että ole pelkästään lyömässä örkkilaumaa maan rakoon tai taistelemassa kuolleiden maailman epäpyhiä legioonia vastaan.

Teistä tulee samalla sosiaalisesti muokkaantuneempia henkilöitä. Tämä johtuu siitä, että roolipelaajilla on enemmän empatiaa kuin niillä, jotka eivät ole koskaan istuneet pöydän ääreen metsästämään lohikäärmettä.Yhdysvaltalaisessa American Journal of Clinical Hypnosis -lehdessä julkaistu tutkimus ”Empaattiset ominaisuudet ja uppoutuminen fantasiaroolipelaamiseen” kertoo, kuinka tutkijat suorittivat 127 pelaajalle kaksi testiä. Toinen oli Davisin Interpersonal Reactivity Test (IRI), jossa mitataan empatiaa eli kykyä asettautua toisen ihmisen asemaan, ja toinen Tellegenin Absorption Scale, jossa mitataan uppoutumista eli keskittymistä käsillä olevaan tehtävään. Tutkijat havaitsivat, että pelaajat saivat pelaamista.harrastamattomiin nähden korkeampia pisteitä empatian IRI-skaalalla.

Pelaajatko empaattisia?

Ettäkö pelaajilla olisi empatiakykyä? Mutta nämä ovat juuri niitä henkilöitä, jotka nauravat sinulle epäonnistuttuasi pelastautumisheitoissa ja jättävät sinut lukittuun häkkiin, samalla kun he ryöstävät sinut putipuhtaaksi (ei sillä, että olisin mitenkään katkera). Mutta näyttää siltä, että pelaajat ovat todella hyviä asettamaan itsensä jonkun toisen kenkiin tai taikasaappaisiin. Voimme kuvitella itsemme heittelemässä tulipalloja ja voimme kuvitella tuntevamme niiden poltteen. Psykologit ovat samaa mieltä siitä, että empatia on tärkeä ominaisuus, vaikka he eivät kenties pysty oleman yhtä mieltä sen määritelmästä. Lääketieteellinen psykologi tohtori Nancy Hoffer kertoi puhelinhaastattelussa, että erilaisissa psykologian haaroilla on erilaiset määritelmät. Useimmiten empatia määritellään kyvykkyydeksi asettautua toisten ihmisten asemaan. Ja se on tärkeää, koska kuten Hoffer selitti, sosiaalisessa maailmassa empatian avulla voimme olla vuorovaikutuksessa toinen toisemme kanssa tappamatta toisiamme, niin ettemme syö toisiamme.

Empatia vähentää ennakkoluuloja

Yhdysvaltojen Kalifornian yliopiston Berkleyn Greater Good Science Center kirjoittaa, että empatia vähentää ennakkoluuloja, rasismia ja kiusaamista, minkä lisäksi se tehostaa ihmissuhteista saatua tyydytystä. GGSC:n mukaan empatia on tärkeä ensiaskel myötätuntoisessa toiminnassa. Ja sitä me kaikki tarvitsisimme varmasti enemmän nykymaailmassa. Hahmojen kehittäminen roolipeleissä on myös hyvä keino opettaa myötätuntoa lapsille tarkoituksellisella tavalla. Kun lapset osallistuvat aktiivisesti toimimaan uusissa tilanteissa, se auttaa kehittämään syvemmän empatiatason. Harrastamalla myötätuntoista roolipelaamista lasten kanssa, emme pelkästään opeta heitä toimimaan jonkun toisen hahmon asemassa, vaan opetamme samalla heitä ilmaisemaan itseään, rakentamaan itseluottamusta tilanteissa toimimiseen ja autamme heitä tulemaan paremmiksi ongelmanratkaisijoiksi.

Lapsille voi antaa erilaisia skenaarioita, joita voitte yhdessä harjoitella. Yksi henkilö on tilanteessa toisella puolella ja muiden tulee suhtautua myötätuntoisesti. Joillakin lapsilla myötätunto tulee luonnollisesti. Toisille tämän kaltaisten harjoitusten tekeminen on tärkeää, että he oppivat ajattelemaan muiden kuin itsensä asemasta. Yleensä lapset ovat hyvin itsekeskeisiä, mikä on eräs kehitysvaihe. Se saattaa myös jäädä koko elämän pituiseksi vaiheeksi kenelle tahansa. Kaikki ihmiset voivat olla melko itsekeskeisiä ja oikeiden kysymysten esittäminen ja vastausten pohtiminen on erittäin kannustettavaa.

Empatiaa voi harjoitella

Erilaisina myötätuntoharjoituksina lapsille voi esittää erilaisia skenaarioita, joihin heidän täytyy reagoita. Esimerkiksi olet leikkimässä välitunnilla kaveriesi kanssa ja huomaat yksinään olevan henkilön, joka näyttää yksinäiseltä. Tai että sisaresi on sairas tai äitisi tekee kovasti töitä kattaakseen päivällisen pöytään tai kuulet, ettei joku toinen lapsi ole saanut joululahjoja.

Ei voi tietää ajautuvatko empaattiset ihmiset luonnollisesti roolipelien pariin, vai kehittyykö ihmisille enemmän empatiaa heidän pelatessaan. Videopelien pelaajia, jotka yleensä pelaavat yksin, ei myöskään mainita tässä tutkimuksessa. Mutta jos tämän tutkimuksen tulokset ovat oikeita ja pelaajat ovat empaattisia, ja empaattisuus johtaa myötätuntoiseen toimintaan, siitä seuraisi johtopäätös, jonka mukaan pelaaminen tekee maailmasta paremman paikan. Joten ei muuta kuin heittämään noppia