Ohjelma - lyhyesti

Perjantai

18:00 - 19:00

Ilmoittautuminen

19:00 - 20:00

20:00 - 21:00

Avajaiset

21:00 - 22:00

Tunnin miniroolipelejä sekä Roolipeli GNS (Luova agenda):n kolmesta eri vinkkelistä pelejä

22:00 - 23:00

23:00 - 24:00

Lauantai

09:00 - 10:00

Kertapelin anatomia

10:00 - 11:00

Roolipelin tavoitteen ja sen systeemin tarkoituksenmukaisuuden analysointi

11:00 - 12:00

12:00 - 13:00

TAUKO

13:00 - 14:00

Roolipelisuunnittelun projektinhallinta

14:00 - 15:00

15:00 - 16:00

Improvisaatio Pelinjohtajan Apuvälineenä

16:00 - 17:00

Roolipelin julkaisemien - nollalla eurolla

17:00 - 18:00

18:00 - 19:00

TAUKO

19:00 - 20:00

Skene - mitä se on ja mitä se voisi olla?

20:00 - 21:00

21:00 - 22:00

Sunnuntai

09:00 - 10:00

Pelinjohtamisen sudenkuoppia - mitä pitää mielessä kampanjaa suunnitellessa.

10:00 - 11:00

11:00 - 12:00

Seikkailun suunnittelu

12:00 - 13:00

13:00 - 14:00

Roolipeli GNS (Luova agenda):n kolmesta eri vinkkelistä - luento

14:00 - 15:00

Debrief

Ohjelma

Tältä sivulla löytyy tapahtuman tähän mennessä varmistunut ohjelma. Ohjelma täsmentyy jatkuvasti, joten seuraa tätä sivua aktiivisesti pysyäksesi kärryillä!

Perjantai

Ilmoittautuminen
18:00 - 20:00

Ilmoittautuminen ?-coniin. Ilmoittautumisen yhteydessä osallistujille jaetaan avaimet sekä opastetaan majoitustilojen löytämisessä. Paikalla on järjestäjien lisäksi Otavan Opiston henkilökuntaa vastailemassa osallistujien kysymyksiin.

Avajaiset
20:00 - 21:00

Tapahtuman viralliset avajaiset. Avajaisissa esiintyy ?-conin järjestäjätiimi sekä käydään läpi viikonlopun käytännönjärjestelyt.

Improvisaatio Pelinjohtajan Apuvälineenä
21:00 - 22:00

Monille pelinjohtajille kaikkein raskain vaihe pelin vetämisessä on sen valmistelu. Lisäksi pelaajat useimmiten arvostavat niitä GM:iä, jotka pystyvät ottamaan heidän omituisimatkin aivoituksensa huomioon lennosta ja yhdistämään ne saumattomasti peliin. Opettelemalla vetämään pelejä imrovisaatiopohjalta pystyt tiputtamaan valmistelun määrän minimiin ja ottamaan pelaajasi paremmin huomioon. Luennossa käymme läpi miksi improta, miten päästä alkuun ja mitä kaikkea siitä voi saada pidemmällä tähtäimellä irti.

Tunnin miniroolipelejä
21:00 - 24:00

Monet meistä ovat tottuneet siihen, että roolipelaaminen on aikaavievä harrastus. Yksittäisen pelikerran pituus on vähintään neljä tuntia. Viime vuosina tätä väitettä on haastettu kovasti ja onkin syntynyt joukko roolipelejä, jotka pystyvät kilpailemaan ajallisesti lautapelien kanssa ja sisällöllisesti roolipelikampanjoiden kanssa. Älä usko myyntipuheita - tule testaamaan käytännössä, mistä on kyse!

Roolipeli GNS (Luova agenda):n kolmesta eri vinkkelistä - pelit
21:00 - 24:00

Kolme yhtä pitkää roolipeliä, joista jokainen pelataan eri agendalla ja systeemillä tukien kyseistä agendaa (Big model, GNS). Itse set-up on zombi-invaasio fantasiakaupunkiympäristössä. Pelit toimivat pohjana sunnuntain luennolle “Roolipeli GNS (Luova agenda):n kolmesta eri vinkkelistä - luento”.

Lauantai

Roolipeli GNS (Luova agenda):n kolmesta eri vinkkelistä - pelit
09:00 - 12:00

Kolme yhtä pitkää roolipeliä, joista jokainen pelataan eri agendalla ja systeemillä tukien kyseistä agendaa (Big model, GNS). Itse set-up on zombi-invaasio fantasiakaupunkiympäristössä. Pelit toimivat pohjana sunnuntain luennolle “Roolipeli GNS (Luova agenda):n kolmesta eri vinkkelistä - luento”.

Kertapelin anatomia
9:00 - 10:00

Perjantai-iltana pelaamme lyhyitä pelejä, lauantaina pohdimme miten sellaiset oikein toimivat. Mitä pitää ottaa huomioon tällaista peliä suunnitellessaan? Millaisen roolipelin saa mahtumaan 60 minuuttiin? Ovatko minipelit kiireellisen roolipelaajan harrastuksen pelastus? Tutkimme esimerkkejä ja analysoimme erilaisten ratkaisujen vahvuuksia ja heikkouksia.

Roolipelin tavoitteen ja sen systeemin tarkoituksenmukaisuuden analysointi
10:00 - 12:00

Läheskään kaikki pelit eivät kerro selkeästi mikä pelin pelaajien tavoite on. Tavoite, jonka koko peliryhmä tietää on kuitenkin välttämätön osa hyvää yhteisöllistä pelaamista, joka ei vain ajelehdi päämäärättömästi kohtauksesta toiseen. Luennon tarkoituksena on esitellä yksi näkökulma roolipelin ja sen systeemin analysointiin tarjoamalla vaiheittainen prosessi, joka pyrkii löytämään pelin pelaajilleen asettaman tavoitteen sekä arvioimaan kuinka hyvin pelin systeemi tukee tavoitteen saavuttamista. Kaikki pelit kun eivät myöskään tarjoa tavoitettaan vastaavia työkaluja systeemissään. Esityksen jälkeen keskustelua aiheesta sekä prosessin mahdollisista puutteista.

Roolipelisuunnittelun projektinhallinta
13:00 - 15:00

Pöytäroolipelin suunnittelemisen tavoitteena on tuottaa peliteksti tai -suunnitelma - vähimmillään jotain, joka sallii suunnittelijan itsensä implementoida pelin omaksi ja ystäviensä iloksi, laajimmillaan jotain joka ylittää kulttuuriteollisen julkaisukynnyksen. Onnistuminen vaatii kirkasta ideoiden konseptualisoimista, pitkäjänteistä puurtamista, hyödyllisiä kriittisiä prosesseja, erilaisia pelitestausvaiheita ja johdonmukaisen tuotteistuksen. Puhumme näistä työvaiheista ja -tavoista, pyrkimyksenä välittää yleiskuva siitä, mikä on tärkeää ja mikä toimii; pyrimme valottamaan keskeisiä totuuksia esimerkein, ja kysymykset kesken esityksen ovat suotavia tärkeiden osa-alueiden syventämiseksi. Luento on tekninen ja suunnattu lähinnä pelisuunnittelusta ja -tuotannosta erityisesti kiinnostuneille kuulijoille, mutta ei edellytä varsinaisia pohjatietoja.

Roolipelin julkaiseminen - nollalla eurolla
16:00 - 18:00

Onko nykyään mahdollista julkaista roolipelejä ilman minkäänlaisia kustannuksia? Esityksessä käydään keskustellen läpi julkaisuprosessia käyttäen esimerkkinä ilman kustannuksia tehdyn roolipelin “YDIN -roolipelisäännöstö (Fantasia)” (https://www.forgeandillusion.net/gamelibrary/ydin_roolipelisaann) julkaisua.

Skene - mitä se on ja mitä se voisi olla?
19:00 - 22:00

Tule kuuntelemaan läpileikkaus kotimaisesta roolipeliskenestä, kertomaan mitä sen pitäisi olla ja tekemään siitä totta!

Sunnuntai

Pelinjohtamisen sudenkuoppia - mitä pitää mielessä kampanjaa suunnitellessa.
09:00 - 11:00

Mitä kaikkea on syytä pitää mielessä kun suunnittelet roolipelikampanjaa ja millaisia ongelmia pelinjohtaja saattaa kohdata? Tervetuloa kuuntelemaan esitystä ja keskustelemaan aiheesta.

Seikkailun suunnittelu
11:00 - 13:00

Ohjelma koostuu luennosta ja työpajasta. Luento kestää alle 30 minuuttia ja käsittelee pelaajavetoisen seikkailun kirjoittamista ja paikka-, hahmo- sekä tapahtumakeskeisiä seikkailuita. Työpajassa työstämme osallistujien seikkailuja tai aloitamme uusia pienryhmissä.

Roolipeli GNS (Luova agenda):n kolmesta eri vinkkelistä - luento
13:00 - 14:00

Luennossa käydään läpi miten aiemmin tapahtuman aikana pelattuja pelejä (Roolipeli GNS (Luova agenda):n kolmesta eri vinkkelistä - pelit) ja miten niihin valmistauduttiin ja mitkä asiat olivat sessioon valittujen mekaniikkojen takana. Peleistä itsestään tehdään analyysit ja niiden toteutumista arvoidaan parhaan mukaan. Ongelmakohtiin haetaan ratkaisuita ohjatulla yleisökeskustelulla.

Debrief
14:00 - 15:00

Tapahtuman lopuksi käydään porukalla läpi miten tapahtumaa voisi kehittää paremmaksi seuraavaa vuotta varten

Pelitilat & lounge

Virallisen ohjelman lisäksi ?-con järjestää vapaita pelitiloja conilaisten käyttöön. Kuka tahansa voi vetää pelin näissä tiloissa. Lisäksi juhlakansan käytössä on "Lounge", tila joka on varattu sekä lepotauoille että vapaalle keskustelulle.

Basaari

Yläaulaan rakennetaan basaari, jossa kuka tahansa voi myydä tai jakaa omia pelejään tai muita aihepiiriin liittyviä artikkeleita.

Pelit

Etukäteen ilmoitetut pelit listataan tässä. Mikäli haluat oman pelisi listatuksi tänne, ilmoita siitä osoitteeseen [email protected]

Garald Sinisen areena

peli, jossa Dungeons & Dragons ja vapaapaini kohtaavat. Pahamaineinen Dungeons & Dragonsin Mestarisääntöjen seikkailu tarjolla noin tason 11 hahmoille.
ks. Esite

Wille Ruotsalainen
Soria Morian etsintä

Sariolan satumaa elää peikkoaikaa, varjon aikaa: maamiehen aura vääntyy, kauppiaan kärryistä murtuu pyörä, ritarin kalpa tylsyy - maailma on harmaa ja väärä, eikä inehmon silmä tavoita syytä. Pelaajat ovat unenkävijöitä, jotka lähetän tähän noitien, peikkojen ja prinsessojen maahan troubleshoottaamaan klassisen high fantasy -portaalifantasian hengessä. Peli on Tuovis-Eeron vuosikausia väännetyn Eleanorin uni -projektin viimeisin ja viimeinen versio, joka on valmis pelipöydässä naureskeltavaksi jos peliteksti ei olekaan vielä ihan paketissa.

Luostarin salaisuus

Noin kaksituntinen seikkailu, jossa roolipelin mekaniikka kohtaa lautapelin tiukan fokuksen. Kesken kolmen veljeskunnan neuvottelun luostarissa tapahtuu murha ja pelaajahahmoilla on vajaa vuorokausi aikaa selvittää syyllinen. Mukaan mahtuu 2-5 pelaajaa.
ks. Esite

Wille Ruotsalainen
Neanderthal: Tarinoita sukupuuton partaalta

Tule kokeilemaan uutta aloittelijaystävällistä pöytäroolipeliä. Sessio kestää noin kolme tuntia ja antaa esimakua vuonna 2016 painettavasta pienjulkaisusta. Pelaajat ottavat neanderthalinihmisen roolin ja aloittavat seikkailunsa jääkauden luonnossa. Hengitys höyryää, jänteet kiristyvät ja lihakset pullistuvat pelaajien asettuessa raakaa luontoa vastaan. Mammutit, arobiisonit ja villasarvikuonot vaeltavat jäisillä aroilla, luolakarhujen ja sapelihammaskissojen vaaniessa metsien varjoista. Henget kuiskivat maalatuissa luolissa ja outo nykyihmisten rotu tunkeutuu kylmään pohjolaan - Onko tämä tarina selviytymisestä vai sukupuutosta?

Henri Hiljander